Monday, November 22, 2010

Mari solat sunat!!!

Salam 1 Islam...

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Tiadalah seorang hamba muslim yang solat sebanyak 12 rakaat secara sukarela bukan yang difardukan keatasnya,kecuali Allah SWT akan membina untuknya sebuah rumah di dalam syurga”

(Direkodkan oleh Muslim)

Wah...kawan2,seuah rumah di syurga..Beznyer..Tak nak ke?Jom pakat2 rebut....jange rusing,xdop limited edition pom..Fastabiqul Khairat!!

Antara solat sunat yang ditunaikan oleh Rasulullah s.a.w. ialah:

1)Solat sunat rawatib:

-4 rakaat b4 zohor

-2 rakaat after zohor

-2 rakaat after maghrib

-2 rakaat after isya’

-2 rakaat b4 subuh

=12 rakaat

2)Solat sunat dhuha

Pahala dan fadhilat solat dhuha adalah menyamai 360 sedekah.Kenapa???Ini kerana dalam tubuh kita ada 360 tulang,dan kesemua tulang tersebut memerlukan kepada sedekah bagi membalas segala nikmat kurniaan Allah kepada kita........Tetapi dengan hanya menunaikan dua rakaat solat sunat dhuha,seseorang menunaikan 360 sedekah yang menjadi balasan kesyukurannya kepada Allah atas nikmatnya.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Setiap sendi tulang tubuh manusia mempunyai sedekah yang mesti ditunaikan.Setiap tasbih adalah sedekah,menyuruh perkara yang baik adalah sedekah,mencegah kemungkaran adalah sedekah,semua itu memadai dengan solat sunat dhuha dua rakaat”

Daripada Abu hurairah,beliau berkata:

“Sahabat karibku (Rasulullah s.a.w) mewasiatkan kepadaku supaya berpuasa tiga hari pada setiap bulan,solat dhuha dua rakaat dan solat witir sebelum aku tidur”

Bila nak buat solat dhuha nie??

-Waktu solat dhuha bermula dari 15 minit setelah terbit matahari sehingga sebelum masuk waktu zohor.Waktu yang paling baik ialah bila terasa kepanasan matahari pada waktu pagi.

Berapa rakaat?

-At least 2 rakaat,paling banyak 8 rakaat.Tapi ade gak pendapat yang kata xde had nak buat brape rakaat pun.

Jadi kawan2,mari kita sama2 jadikan sebahagian daripada sunnah nie sebati dengan hidup kita.....Xambek masa lama sangat pun kan...Kepada yang bercuti,terutama buat diri saya sendiri,mari kita disiplinkan diri dengan sunnah2 Rasulullah s.a.w.Jangan jadi pencari alasan yang sangat mantap,hebat dan cemerlang....Sama2 kita saling ingat mengingati...Untuk hati yang sentiasa lalai,hati yang sering berbolak-balik..Sahabat2,tegur saye andai saye lalai..

P/s:Post ini adalah untuk diri sendiri.Tapi merasakan bermanfaat juga kalau dikongsi dengan anda yang terbaca blog saye.Maaf atas segala khilaf.Kalau ade yang tersilap,jgn lupe bagitaw yea!!

~Credit to writer buku “Amalan 24jam dalam kehidupan Rasulullah s.a.w.”,Zulkarnain bin Dollah.

Wassalam.

6 comments:

  1. Salam.

    huh? tubuh manusia ade 360 tulang?

    can u tell me the source?, if it's hadis can tell me the status?

    (sorry, but then just to apply what we'd learnt.
    In anatomy we learnt that human has 620 skeletal
    muscles, but 206 [or 260, can't remember] bones; source Prof. Ezz's note.)

    haha.
    no offense.
    sekadar pertanyaan. :D

    wallahua'lam.

    ReplyDelete
  2. slm. saje nk kongsi. hadis tu dr shahih muslim bwh kitab zakat. sbnarnya klau hadis tuh, dlm arabic, 360 mifsal/salama (google la sndr overall hadis tuh). yg bermaksud sendi or joints. bkn bones ye. and if u count every joint in our body, it gives u a total 360...he3... subhanallah!


    p.s. credit to my baba for telling me this and actually count the joints himself....sy xtau pn sebenarnye....

    ReplyDelete
  3. salam
    owh.

    kk.soklan dah terjwb.
    thx

    wallahua'lam.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum warahmatullah.

    Betul dalam matan arbain ada hadith ni. Sendi. Bukan tulang. =D


    Solat rawatib yang Nabi tak pernah tinggal : Sunat Fajr

    Dalam satu hadith sebut : Fadhilatnya lebih baik daripada dunia dan isinya. Subhanallah. Solat subuh berjemaah mesti lebih hebat fadhilatnya.

    Lagi satu Solat sunat witir. Sangat dituntut. Sampaikan Ulama' mazhab Hanafi kata wajib solat sunat witir ni.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum w.b.t...
    Najmee> 2lah,saye pn pelik gk..Saje nak 2nggu ade yang alert tak... gud3..he2.. Asif tersilap..Saye 2lis ape yg sye bace...Salah saye gk kot tak google dlu.

    Tq niim (miss u too!!) n bro firdaus atas perkongsian...sendi,bukan tulang.

    wassalam

    ReplyDelete

I'm YOURS,Allah....islam is OUR way of life (",)

My photo
BOrN to FoLLow All His Orders aNd His Messenger....a Da'ie,a DaughtEr,a siStEr,a friend,a StUdent and a muslimah doctor to-be insyaAllah... aS loNg As My hEart Is StILL wOrKinG,I hAvE tO cONtINuE mY lIfE... tHe VaRIETIeS oF lIfE ArOuND mE kEEp TellinG mE tHat "u're so LucKy" AnyHow,WutEvER hAppEN,BE gRaTeful!!! Dear visitor, you can take anything from this blog that can benefit you and others, and of course, for Islam. May it be our 'saham akhirat'... TrYinG to inSpire PeOplE by InsPiRing peoplE Around Me.. AfTer aLL,notHinG is iMpoSSiblE for A WillinG heArt.. Smile =) it's sunnah.