Sunday, November 21, 2010

tak taw nak letak tajuk ape....(",)

Salam 1 Islam...

Assalamualaikum w.b.t.

Kepada teman2ku yang sedang telus menuntut ilmu.Moga tenang di bawah lembayung rahmat dan kasih sayangNya,Subhanallah.Indah.Sangat indah....InsyaAllah setiap neuron yang bersambung kerana berfikir tuh ada nilaianNya di sisi Allah kalau kita semua ikhlas keranaNya.

Actually,saye dah lama dh nak menyuarakan isu nie.Tak taw lah wajar ke tak.Tapi tak kire,nak jugak tulis kat sini.Saye tgk surau2 kat shopping mall n tempat2 awam yang lain sangatlah tidak memuaskan hati...Wah.Asyik nak mengutuk je keje.Mintak maaf.Tapi rasanya saya berhak untuk bersuara.Sekadar bersuara dan mintak sape2 yang ade kuasa sket ubah sket2 bende ni...a little is better than never.At least ade gk usaha kan...Kalau kita tak jaga benda nie,takkanlah nak tunggu arkitek ataupun engineer yang bukan Islam nak jaga kebajikan umat Islam?Saya tak faham kenapa mesti buat surau yang terdedah.I mean,org laki bleyh tgk pmpuan ambik wudhu’sebab tempat terbukak...Geram betol.Itu 1 hal,kalau tempat yang luas plak,”seco’et” je ruang solat.Aduiii...Kata agama Islam agama rasmi...Tapi...???Surau dibina hasil sisa2 ruang bangunan yang tak disewa.Mungkin nanty ade sahabat2 saye nie jadi arkitek ke,juruukur ke ape2 jela yang ade kaitan dengan pembinaan bangunan nih,mungkin korang ade kuasa la kot untuk menyuarakan hal nie..Supaya nak masuk surau perempuan tak perlu lah nak kena lalu tempat wudhu’ laki....Dan tempat wudhu’ 2 plak jgn lah sampai org laki bleyh nampk org pmpuan ambek wudhu’,padahal luas jew tempat tuh..

P/s: exc utk surau K.I.T.A...Mintak maaf,msc xbleyh nk buat pe2,pandaylah kita jaga aurat kita yea teman2 skalian...Ini pun 1 ujian.Untuk menguji keimanan kita...InsyaAllah,sama2 jaga dan sama2 tegur ke arah kebaikan....Semuanya dinilai di sisi Allah..

Astaghfirullah.Mari muhasabah.Jangan hanya jadi orang yang hanya mengutuk tanpa buat ape2 usaha.Sama2 kita usaha.Agar kita nampak islam dalam masyarakat islam.Bukan hanya islam pada nama,untuk ditulis di kad-kad pengenalan dan di borang2 untuk mintak kerja.Mari kawan2,hidupkan islam dalam jiwa kita.Agar ke mana2 pun kita pergi,orang akan dapat melihat nilaian islam yang indah jelas terpancar di wajah setiap daripada kita yang memeluk dan meleburkan diri dalam iSLAM...Biar ade beza orang islam dengan orang bukan islam.Kalau sama jea,then ape istimewanya kita?Ape maknenya nabi kita yang tercinta,Rasulullah s.a.w. dan para sahabat memperjuangkan Islam sehingga sanggup mengorbankan harta,jiwa,keluarga,malah diri mereka sendiri demi Islam yang kita anuti hari ini??

Segalanya daripada Allah...Asif andai ade yang terasa.Muhasabah,muhasabah dan muhasabah.Terutamanya buat pemilik jari2 yang sedang rancak menekan keyboard nieyh.Wassalam..

“Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan pelbagai cobaan) ,sehingga rasul dan orang-orang beriman berkata, “Kapankah datang pertolongan Allah?”Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.”

(Al-Baqarah:214)

2 comments:

  1. salam..
    hehe..ni msti dpt ilham ble p surau kt KB mall smlm nih...haha..
    nwy,sy stuju sgt2 ngn dilah..betul,pegila kt kbnyakn shopping cmplex,mak oi besar gabak tmpt tu,tp surau ny,celotet...kecik gle..tp ok la ade surau drp xdekn..

    ReplyDelete
  2. huhu....lebih kwang ar.
    Ta[i dh lame dh thirr saye hot pasal nie..

    ReplyDelete

I'm YOURS,Allah....islam is OUR way of life (",)

My photo
BOrN to FoLLow All His Orders aNd His Messenger....a Da'ie,a DaughtEr,a siStEr,a friend,a StUdent and a muslimah doctor to-be insyaAllah... aS loNg As My hEart Is StILL wOrKinG,I hAvE tO cONtINuE mY lIfE... tHe VaRIETIeS oF lIfE ArOuND mE kEEp TellinG mE tHat "u're so LucKy" AnyHow,WutEvER hAppEN,BE gRaTeful!!! Dear visitor, you can take anything from this blog that can benefit you and others, and of course, for Islam. May it be our 'saham akhirat'... TrYinG to inSpire PeOplE by InsPiRing peoplE Around Me.. AfTer aLL,notHinG is iMpoSSiblE for A WillinG heArt.. Smile =) it's sunnah.